PERHUBUNGAN
KAUM DAN REALITI HIDUP
oleh Rahim Zain
rahimzain01@hotmail.com
Apakah yang menjadi punca orang Melayu tidak sedap
duduk hari ini? Hurmat kaum bukan-Melayu terhadap kaum Melayu berakar umbi dari
zaman Kesultanan dan Penjajah. Penjajah yang membawa masuk ramai buruh asing
untuk bekerja di lombong, ladang, membina landasan dan mengurus kretapi, dan
berkhidmat di bidang profession dan teknikal memperkenalkan pendatang itu
kepada masyarakat dan budaya yang berketuakan Raja Melayu dan pembesar Melayu.
Perkhidmatan Awam ciptaan Penjajah juga dipimpin dan dianggotai ramai oleh
orang Melayu. Pendatang telah masuk ke alam Melayu sebagai mana orang Melayu ke
negeri Cina masuk ke alam Cina, atau yang ke India masuk ke alam India. atau
yang ke Arab masuk ke alam Arab. Tidak sedikit bilangan pendatang yang ‘masuk
Melayu’. Dalam persekitaran Tanah Melayu
yang dimiliki oleh orang Melayu dan majority rakyatnya pada masa itu
orang Melayu perkara menghurmati kepada kaum Melayu adalah bukan paksaan tetapi
terbit dari cara hidup zaman itu. Pendatang terpanggil ikut turut adat dan adab
di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung.
Dalam masyarakat feudal yang baru berakhir 50 tahun
lalu orang Melayu menjunjung Raja Melayu dan orang bukan-Melayu pun menjunjung
Raja yang bumi miliknya mereka pijak. Raja Melayu di zaman Raja berkuasa
memberi pajakan lading dan menganugrah pangkat kepada kaum Cina yang kaya. Dari
dulu sudah wujud asas kaum pendatang menghurmati Raja Melayu dan orang Melayu;
terutama apabila orang Melayu cinta damai. Kaum Cina yang dari gulungan buruh
dan peniaga dan di bidang perkhidmatan juga ikut menghurmati Raja Melayu dan
menghurmati orang Melayu sebagai rakyat Raja dan naugan Raja yang mereka tidak
boleh ambil ringan. Tunjuk kurang ajar terhadap orang Melayu bererti kurang
ajar terhadap Raja. Demikianlah alam feudal dan alam penjajahan telah
mengekalkan kedudukan Raja Melayu dan orang Melayu dalam darjat yang layak
dihurmati.
Dan dalam zaman itu sehingga hari ini kaum-Melayu
tidak pernah menzalimi kaum lain. Pergaduhan kaum yang berlaku
sekali dua secara spontan bukan mencermin sikap sentiasa menzalimi. Pergaduhan
adalah peristiwa spontan yang terbit dari provokasi pihak-pihak yang terlibat
dan tidak boleh dianggap lebih dari itu. Dan sifat spontan ini terbukti dengan
kesanggupan semua pihak melupakannya dengan sekelipmata dengan hubungan kaum kembali pulih seolah-olah
pergaduhan tidak pernah berlaku.
Kaum Melayu telah selama
ini menghurmati cara hidup orang-bukan Melayu secara terbaik. Mereka yang
memilih untuk hidup berusaha dan berniaga dalam pangkuan masyarakat di kampong
Melayu telah turun temurun dapat menikmati suasana aman damai, bahkan
keselamatan mereka dilindungi oleh orang Melayu. Amalan hurmat kaum Cina dan India kepada Raja
Melayu bersambung dengan tercapainya Kemerdekaan.
Dalam pembahagian tugas dalam Perikatan orang Melayu
dianggap sesuai untuk menjadi pemandu di bidang politik manakala orang Cina
dianggap sessuai untuk memandu dan membimbing orang Melayu dalam bidang
ekonomi, perniagaan dan perdagangan. Dengan bertambahnya bilangan penduduk Cina
dan India dan dengan tiada sistem pelajaran dan pendidikan yang memupuk budaya
dan kefahaman sejarah dengan betul bagi mecapai transisi dan integrasi dengan
berkesan warisan budaya hidup hurmat menghurmati telah terkorban di tangan
pemimpin Negara yang asyik dengan politik perbalahan. Di bawah kepimpinan
Melayu UMNO yang tidak cukup masak dari segi jiwa perjuangan kebangsaan dan
tidak cerdik lebih dari pandai meniru Penjajah mentadbir, dan lagi pula tidak
bervisi jauh sebagai orang yang benar-benar menghargai kemerdekaan sebagai
langkah mengembalikan maruah bangsa Melayu walaupun dalam Negara berbilang kaum
peluang mencorak tanah Melayu yang merdeka telah diabaikan.
Pemimpin-pemimpin Melayu yang menerima kemerdekaan
bersama rakan-rakan dalam Perikatan telah leka dengan kerja mentadbir dan
berperanan orang besar dan tidak peduli
atau tidak beri keutamaan kepada pembinaan Negara dalam erti pejuang bangsa.
Perkara kepentingan Melayu. Bangsa Melayu dan Islam telah tidak diletak di atas
tapak yang mulia atau tidak dimajukan dengan cara positif selari dengan
tanggungjawab kerajaan Negara berbilang kaum dalam memajukan rakyat jelata.
Memajukan orang Melayu tidak bererti melemahkan kaum lain. Itu mereka tidak
faham dan mereka tidak libatkan kaum-kaum lain secara bertanggungjawab dalam
memajukan orang Melayu. Mereka lena dengan adanya jaminan dalam bentuk
peruntukan dalam Perlembagaan. Agama Islam, budaya Melayu, bahasa Melayu,
khazanah orang Melayu telah tidak diurus dengan baik bagi mencorak dan menjamin
kedudukan orang Melayu dalam keadaan sejahtera sebagai anak watan, bebas dari
ketakutan hilang di bumi sendiri. Di bawah pengendalian polotik yang tidak
bijak Raja Melayu menjadi jauh dari rakyat Melayu dalam erti kata Raja ada
rakyat Melayu; agama Islam menjadi agama yang tidak dapat berkembang sewajarnya
dari segi pelajaran dan pengajaran dan asas moral rakyat; Lihat bagaimana Islam
sebagai agama rasmi ditafsirkan secara lemah dan bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan ditafsirkan secara sonsang sehingga bahasa Melayu jadi layu.
Tanpa pembajaan yang betul tentang perhubungan kaum,
dan dengan meluasnya ilmu pengtahuan tentang undang-undang dan hak asasi
manusia hurmat kepada Raja Melayu, pembesar Melayu dan orang Melayu oleh kaum
bukan-Melayu telah beransur-ansur berubah bergantung kepada tahap toleransi dan toleransi berpilih. Ada yang
dihurmati atas rasa malu mata kepada seseorang ketua Melayu. Ada yang dihurmati
kerana mengenangkan kedudukan sesuatu keluarga yang berjasa dan ada yang
dihurmati kerana orang lain menghurmati, dan ada yang hurmat-menghurmati kerana
orang Melayu yang berurusan dengan mereka memang beradab dan layak dihurmati.
Sebenarnya istilah ‘ketuanan’ Melayu atau kembarnya
‘pertuanan’ Melayu yang mulai diguna selepas Merdeka tidak pernah membawa
apa-apa implikasi buruk dan tidak juga pernah menimbul reaksi yang keras
semata-mata kerana istilah itu tidak bermusuhan. Ia tidak membawa erti
dominance atau supremacy seperti yang diberi oleh mereka yang mahu kusutkan
hubungan kaum. Apa yang dulu tidak menjadi masalah sekarang menjadi masalah
kerana hubungan kaum tidak diurus dengan baik. Benteng toleransi telah
dirobohkan oleh orang-orang bukan-Melayu
yang tidak sabar, yang tidak mahu bersabar, atau yang meluat seperti
juga orang Melayu meluat dengan pemimpin mereka. Rasa tidak senang hati kaum
bukan-Melayu terhadap penyataan orang Melayu dalam perkara kedudukan orang
Melayu di bumi sendiri memang memeranjatkan
kaum Melayu.
Orang Melayu dan orang bukan-Melayu yang menerima
istilah ketuanan itu dahulu tahu benar bahawa istilah itu harmless dengan tidak membawa konotasi penggunaan kuasa secara kasar
tetapi sebaliknya membawa ingat bahawa Perlembagaan Negara telah menyimpulkan
kedudukan orang Melayu yang menjadi tuan punya Tanah Melayu dengan peruntukan
keistimewaan yang tidak patut dipandang rengan, dan yang ironisnya istilah itu
apabila diguna oleh orang Melayu selepas merdeka adalah untuk menyedarkan
pemimpin Melayu sendiri yang menerajui Negara yang telah lupa daratan terhadap
tanggungjkawab sehingga ke hari ini. Istilah itu mengelirukan tanpa huraian
sejarah dalam konteks masyarakat damai. Hanya yang jahat yang hari ini memberi
konotasi kepada istilah yang tidak bertujuan jahat. Dan hanya yang jahat yang
menggunakan istilah itu secara jahat baik bukan-Melayu atau Melayu..
Lain nampaknya dengan pemimpin-pemimpin Melayu UMNO yang selama ini selesa dengan
toleransi tanpa menyedari akibat kecuaian demikian walaupun telah diberi tahu
oleh rakyat Melayu. Keselesaan mereka berjangkit kepada rakyat Melayu. Orang
Melayu yang selama ini hidup dalam Negara di mana kaum bukan-Melayu menghurmati
Raja dan pemimpin mereka turut selesa dengan keharmonian yang wujud. Bahkan
pemimpin-pemimpin Melayu tidak kering gusi bercakap menarik perhatian kepada
Malaysia sebagai contoh baik Negara berbilang kaum.
Hari ini semenjak pegunduran diri Tun Dr. Mahathir
dari kepimpinan UMNO orang Melayu mulai rasa terdesak kerana hurmat yang selama
ini wujud dan ‘taken for granted’ sudah hanyat. Generasi baru yang tidak
dibimbing dengan sejarah yang betul dan budaya harmoni yang paling paut memaut
hati sanubari rakyat dalam Negara berbilang kaum tidak lagi kenal toleransi
walaupun yang berumur masih tahu apa itu cara hidup lama. Bahkan orang dewasa
yang selama ini berurusan secara toleransi telah mengambil kesempatan dari
kelemahan kepimpinan Melayu untuk membuat memorandum kepada Perdana Menteri
dalam perkara-perkara yang lazimnya mereka segan hendak lafaz.
Hilangnya rasa segan dan malu-mata terhadap orang
Melayu inilah yang menjadi punca kepada rasa tidak sedap duduk orang Melayu.
Mungkin orang UMNO tidak merasai, dan mungkin pemimpin UMNO juga tidak merasai
hilangnya hurmat dari kaum bukan-Melayu terhadap kaum Melayu. Orang Melayu
tidak sangka keadaan sedemikian muncul sebegitu awal. Orang Melayu yang
mengharap kepada UMNO kerana UMNO mengaku UMNO itu Melayu dan Melayu itu UMNO
sangat merasai kehilangan hurmat yang mungkin menjadi mukadimah kepada
kehilangan maruah dan kehilangan suara dalam negeri tumapah darah sendiri.
Yang menyebuk berkumpul, berseminar dan berkongres
di sana sini adakah cendikiawan yang hilang punca. Masalah yang meghadapi orang
Melayu tidak dianalisis betul-betul dengan fikiran kelas pertama. 71 resolusi telah dibuat dan semuanya adalah ulangan dari rintihan lama.
Perkara pokok dan prinsip tidak dibezakan dari perkara yang bergantung kepada
kebijaksanaan orang Melayu sendiri dalam meralisasikannya. Semua perkara
dilonggokkan dalam bakul-bakul yang
dilabel Perlembagaan, Politik, Sosial, Kebudayaan
Perkara kaedah dan cara
meneguhkan kedudukan orang Melayu boleh buat oleh orang Melayu sendiri di bawah
dasar yang ada. Program memperteguhkan kedudukan ekonomi orang Melayu dan
program membangun modal insan misalnya boleh diperhebatkan melalui muafakat
yang sebenar disetiap lapisan dan peringkat serta kawasan dan bidang. Itu akan lebih berkesan lagi dari mendesak
dan merayu. Program perlulah dirancang dengan baik dan pengurusan
pelaksanaannya pula dibuat dengan baik. Itu bidang yang orang Melayu perlu tahu
untuk tidak mengganggu pemimpin. Yang diberi tugas mendidik mesti memerah otak
untuk memberi pendidikan yang terbaik dan tidak pula meletak menara gading
dibawah tempurung tanpa keterbukaan untuk membawa dan melibatkan yang terbaik
membimbing anak Melayu, tidak kira dari mana dan bangsa apa. Yang mengurus
pembangunan pertanian harus memberi dan membawa yang terbaik untuk memajukan
amalan pertanian orang Melayu yang kelihatan masih jauh dari moden setelah 50
tahun merdeka.
Di bawah dasar yang ada
semua ini boleh dibuat. Pokoknya sasterawan, budayawan dan cendikiawan yang
mahu berperanan membimbing masyarakat Melayu perlu mengubah modus operandi dari
yang ketinggalan zaman kepada yang moden, kepada cara yang mengambil kira
kaedah menyelesai masalah dan membuat keputusan dengan berkesan. Tindakan yang
paling berkesan bagi cendikiawan ialah dengan cara menyediakan program dan
projek berimpak tinggi untuk dilaksanakan oleh setiap NGO yang bersama di Johor
itu. Mereka juga boleh menggunakan keupayaan yang ada pada mereka untuk
menjalain rangkaian bagi tujuan mendapat bantuan dan pertolongan dari dalam dan
luar Negara dari kaum Cina, India dan segala bangsa di dunia yang dapat
memperteguhkan kedudukan orang Melayu. Cendikiawan Melayu, bahkan kepimpinan
Melayu, tidak boleh bersikap masalah orang Melayu mesti mendapat idea
penyelesaian dari orang Melayu. Sikap sedemikian perlu dibuang segera.
Permuafakatan yang baik
perlu bermula dengan niat mahu bermuafakat, mengambil langkah yang memupuk
muafakat, yang meliputi semua yang berketurunan Melayu dan menolak godaan untuk
tidak inclusive. Apa yang berlaku di Johor mesti dinilai dengan batu uji itu.
Cendikiawan Melayu mempunyai peranan di barisan hadapan dan peranan itu
memerlukan supaya cendikiawan yang terpanggil untuk berperanan mesti bersiap
sedia melengkapkan diri untuk berperanan di tahap kelas pertama. Cendikiawan
Melayu tidak boleh dihanyutkan oleh sasterawan dan budayawan yang mahu kepada
keMelayuan dengan tidak bertempat, emotional dengan keMelayuan dengan tidak
bertempat, mudah memboikot itu dan ini dengan tidak berfikir panjang.
Sasterawan, dan budayawan memang ada peranan jika mereka melangkah kepada tapak
sebenar masyarakat Malaysia moden dan melihat kepada masyarakat Melayu yang
dalam peralihan yang perlu dibimbing. Orang Melayu dan rakyat bukan-Melayu
dalam realiti Negara berbilang kaum
perlu kepada cara hidup yang memberi keselesaan berinteraksi yang darinya akan
wujud budaya baru.
Di dalam perkara
peralihan atau transisi masyarakat dan penjelmaan masyarakat baru sudah pun
nampak bahawa rakyat yang celik sudah mulai berfikir sebagai orang Malaysia
yang menuju destini yang sama yang mengatasai pertimbangan perkauman. Tidakkah di sini rakyat mengharap kepada
kebijaksanaan cendikiawan dan budayawan untuk berperanan menjadi bidan
kelahiran budaya baru. Tugas ini lansung tidak dipedulikan oleh Menteri KEKWA yang lalu dan
yang baru. Rakyat telah menarik perhatian kerajaan kepada aspek ini dengan cara
yang mengejut. Bimbingan kaum Melayu kepada realiti Negara berbilang kaum boleh
dipengaruhi oleh sasterawan, budayawan dan cendikiawan yang celik. Aktiviti
selepas Merdeka dalam bidang sastera dan budaya secara bersajak, berpuisi,
berpantun, bernobel, bercerpen, bersandiwara, berlirik lagu yang berpusat
kepada patriotisma Melayu tanpa mengambil tahu adanya kaum Cina, India, dan
kaum-kaum lain yang perlu dijalinkan dalam kehidupan dan usaha memajukan kaum
Melayu adalah pengkhianatan oleh yang celik terhadap yang perlu dipimpin dan
dibimbing..
Tidakkah sasterawan, budayawan dan cendikiawan yang
berkongres di Johor baru-baru ini berdaya melihat kehadapan bahawa dunia Melayu
dengan segala harapan orang Melayu dalam Malaysia akan semakin tertakluk kepada
penentuan oleh mahkamah. Yang memang hak Melayu akan kekal hak Melayu seperti yang
termaktub dalam Perlembagaan dan perlu
dihidupkan secara berhemah bagi meneguhkan kedudukan orang Melayu dan tidak
disimpan kaku dalam Perlembagaan. Perkara
yang diheboh-hebohkan seperti Agenda Melayu dan ketuanan Melayu yang kabur dan
lain-lain seruan yang dibuat-buat tanpa asas yang kukuh dari Perlembagaan akan
mengalami nasib untuk ditentukan oleh Mahkamah atau suara ramai.
Mendesak, merayu dan menyindir
untuk menyedarkan pemimpin yang tidak sedar diri bukan lagi menjadi cara
perjuangan Melayu yang bijak. Perjuangan Melayu memerlukan kepada tindakan
affirmatif yang boleh dilakukan dibawah dasar yang ada. Bahkan dibawah National
Economic Policy yang menggantikan NEP seperti yang lama dulu diumum oleh
kerajaan ruang untuk memajukan orang Melayu adalah luas. Yang menyempitkan
keadaan adalah orang Melayu sendiri terutama kepimpinan Melayu termasuk NGO
Melayu yang tidak faham politik Melayu sehingga pintu hilang hurmat oleh kaum
bukan-Melayu terhadap Melayu terbuka luas.
Yang jelas dan juga penting disedari oleh
pemimpin-pemimpin Melayu yang baru bangun dari tidur menjerit ketuanan
Melayu dan agenda Melayu ialah hakikat bahawa semenjak surutnya air sungai
perjuangan Melayu akibat sunami PRU12 Bangsa Melayu akan berhadapan dengan realiti terpendam. lebih awal. Memang
tidak ramai orang Melayu yang didodoi dengan program kebudayaan Melayu dan
lagu-lagu patriotic di radio, tv dan media cetak yang kenal atau mudah
kenal realiti terpendam itu. Ramai
yang dikhayalkan oleh oleh pemimpin-pemimpin Melayu masih beranggapan
bahawa apa yang orang Melayu tidak rela melepas tidak boleh diceburi atau
diperolehi oleh kaum lain! Masanya sudah tiba bagi orang Melayu yang berkhayal
itu sedar dan hadapi realiti yang selama ini terpendam dan dipendamkan. Lebih
lama orang Melayu berkhayal lebih lemah kedudukan kaum Melayu akan terjadi.
Realiti pertama yang perlu duhadapi oleh orang
Melayu ialah hakikat bahawa Institusi Raja Melayu sudah renggang dengan rakyat
Melayu sehingga Raja tidak nampak cepat merasai jeritan batin orang Melayu. Orang Melayu mahu terus percaya kepada kebijaksanaan
bapa-bapa keMerdekaan yang meletakkan Raja Melayu sebagai ketua Negara dengan
fungsi sebagai ketua kepada Negara berbilangkaum dan payung kepada kepentingan
bangsa Melayu. Itulah yang mahu orang Melayu percaya dan orang Melayu memang
percaya dan mengharap. Orang Melayu terus mahu percaya bahawa Raja Melayu tahu
bahawa orang Melayu mengharap kepada Raja Melayu sebagai pelindung kepentingan
Melayu. Tetapi pemimpin-pemimpin
Melayu tidak nampak pandai memupuk
suasana dan saluran komunikasi yang mesra di antara rakyat dengan Raja.
Bertahun-tahun pemimpin-pemimpin Melayu berbalah dan
berkrisis tanpa mendapat sentuhan nasihat atau teguran atau marah dari Raja
yang boleh membuat pihak yang berbalah itu sedar dan bertaut. Orang Melayu
mengharap kepada Raja untuk sekali sekala
bertanya khabar dan mengambil berat tentang kesejahteraan orang Melayu
supaya orang Melayu tidak jadi seperti
ayam kehilangan ibu? Orang Melayu mahu Raja Melayu menjadi raja orang Melayu
sambil menjadi Raja berPerlembagaan. Orang Melayu mengharap Raja Melayu
menyuruh pemimpin Melayu hentikan perbalahan.
yang sudah lama wujud sehingga melemahkan kedudukan
orang Melayu, pemimpin Melayu, dan Bangsa Melayu. Orang Melayu mengharap supaya Raja Melayu
mendorong pemimpin-pemimpin Melayu berprestasi cemerlang dan bermoral tinggi
demi maruah dan kedudukan Bangsa Melayu sebagai peneraju Negara. Rakyat sangat
berharap kepada Raja Melayu untuk memberi perlindungan dalam keadaan yang
memerlukan.
Realiti kedua ialah wujudnya di kalangan
pemimpin-pemimpin besar Melayu sikap tidak mahu memperjuangkan kepentingan
Melayu Islam dalam perkara-perkara yang menyentuh kehidupan rakyat Melayu.
Kekaburan dalam interpretasi peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan yang
menyentuh apa yang orang Melayu pegang tidak mahu diperjelaskan dalam Parlimen
dalam bentuk Akta yang bersesuaian. Pemimpin-pemimpin Melayu sendiri sudah lama melepas
tangan dan rela membiar supaya perkara-perkara kepentingan Melayu yang dipertikaikan
diserahkan kepada mahkamah.
Nampaknya sudah tidak ada ruang atau kesediaan atau
keberanian atau usaha untuk pemimpin-pemimpin Melayu angkatan baru berjuang
dengan berhemah dan roh perjuangan Melayu bagi melindungi dan menangani isu
kepentingan Melayu dalam masyarakat berbilang kaum walaupun semua tahu bahawa
Bangsa Melayu didedahkan kepada risiko hilang maruah jika keputusan mahkamah
merobohkan kepentingan Melayu. Dalam keadaan sekarang setiap kali perkara
kepentingan Melayu ditolak oleh mahkamah
begitu aibnya Bangsa Melayu dibuat.
Pemimpin-pemimpin Melayu di Parlimen tidak boleh
lari dari tanggungjawab untuk berhujah kelas pertama bagi meyakin dan mendapat
sokongan dari kawan dan lawan supaya kepentingan Bangsa Melayu tidak dijadikan
sesuatu yang ditentukan oleh mahkamah. Apabila maruah Melayu hilang, kemuliaan
Melayu pun turut hilang. Sikap hurmat orang Melayu dan orang bukan-Melayu
kepada kepimpinan Melayu juga tidak dapat tidak akan terjejas. Orang Melayu
akan jadi ejekan sebagai yang mahu menegak perkara yang bukan-bukan.
Jika pemimpin-pemimpin Melayu dalam Parlimen tidak dapat berdiri berhujah mempengaruhi dan
menyakinkan anggota Parlimen supaya menerima apa yang orang Melayu perjuangkan
sebagai sah dan relevan apakah perlunya orang Melayu diajak berjuang melalui
politik. Seluruh ahli Parlimen Melayu perlu bersedia setiap masa untuk mengambil bahagian
berucap di Parlimen dengan berhemah dan bersedia penuh dari segi daya berfikir, daya berhujah, ilmu pengtahuan serta sifat goodwill terhadap semua dalam Parlimen
bagi memberi fahaman, mendapat
persefahaman, sokongan, persetujuan, dan kelulusan Parlimen dari kawan dan lawan demi ketenteraman jiwa
orang Melayu tanpa memberi masalah kepada kaum lain. Orang Melayu yang
berkerajaan yang diterajui oleh orang Melayu tidak lagi harus berjuang di luar
pagar.
Mungkin politik sudah tidak relevan kepada orang
Melayu selain dari hanya sebagai proses rakyat memberi kuasa kepada wakil
rakyat untuk mentadbir negara. Jika kuasa politik tidak diguna dengan baik
secara yang tidak menekan mana-mana pihak bagi melindugi kepentingan Melayu
maka politik sudah tidak relevan kepada kepentingan Melayu. Politik dalam
keadaan demikian hanyalah penting dan relevan bagi pengurusan dan pentadbiran
negara.
Wakil rakyat yang berapi-api tidak rela berkompromi
lagi tentang kepentingan Melayu selepas ini sebenarnya berangan-angan. Perkara
yang boleh menyelamatkan orang Melayu dari kehinaan dalam tanah air sendiri
adalah Akta yang sepatutnya digubal untuk menjadi benteng kepada apa yang
dianggap sebagai kepentingan Melayu. Kepentingan Melayu tidak boleh lagi
samar-samar atau yang bukan-bukan
mengikut selera orang Melayu yang baru bangun dari tidur. Kepentingan Melayu
adalah apa yang konsisten dengan Perlembagaan dan perlu dinyatakan dengan
jelas. Itulah salah satu faedah berpolitik. Memelihara kepentingan Melayu yang
sah tidak semestinya menekan atau menafikan hak kaum lain.
Oleh kerana adanya sikap tidak mahu memperjuangkan
kepentingan Melayu dan sikap melepas tangan oleh pemimpin-pemimpin besar Melayu
hari ini maka orang Melayu perlu segera terima Realiti ketiga ia itu peranan undang-undang
sebagai penentu dalam apa-apa yang orang Melayu mahu tetapi dipertikaikan oleh
kaum lain. Sentimen yang ditiup sekarang tentang ketuanan Melayu dan orang
Melayu tidak rela diitukan dan diinikan oleh kaum lain akan menjadi beban dalam
perjalanan hidup orang Melayu di tanah air sendiri apabila pihak berkuasa
melepas tangan dan menyerahkan perjuangan Melayu yang sah supaya ditentukan oleh
Mahkamah.
Di bawah realiti ketiga ini orang Melayu mesti mulai
berdiri dengan kesedaran bahawa yang akan menentukan apa yang orang Melayu mahu
kekalkan adalah undang-undang dan mahkamah. Ilmu undang-undang menjadi penting.
Batu Putih jatuh ketangan orang kerana mungkin orang Malaysia tidak pintar
dalam bidang undang-undang. Orang Melayu akan kehilangan apa yang mereka anggap
mereka punya jika tidak pintar dibidang undang-undang.
Realiti ke empat ialah hakikat bahawa orang Melayu
perlu bersaing merebut peluang. Siapa
cepat dia dapat akan menentukan kedudukan Bangsa Melayu secara relatif
dengan kaum-kaum lain. Penentuan kedudukan orang Melayu di masa depan
memerlukan ilmu, kemahiran, daya fikir dan kecekapan serta kepantasan
bertindak. Ilmu sahaja atau sifat tidak
rasuah seperti yang dikhutbahkan tidak akan menjamin kedudukan Bangsa Melayu
jika tidak didokong oleh kebolehan dan kemahiran serta kepantasan bertindak.
Hari ini contoh peluang yang terlepas adalah cukup banyak.
Dalam masa orang Melayu lesu menunggu RMK9, atau
menunggu cabinet disusun semula atau menunggu pilihan raya diadakan kaum bukan
Melayu tidak hirau itu semua. Perkara sedemikian tidak mengganggu perhatian
mereka sehingga melesukan. Mereka sudah jauh kedepan dengan pencapaian dalam
banyak bidang.Peluang dibidang ICT, baik dibidang penggunaan dan dibidang
perniagaan serta perkhidmatan sudah teguh dipegang oleh kaum bukan Melayu dan
sekarang mereka memegang bendera sebagai pihak di hadapan. Dengan tidak
nampaknya orang Melayu berperanan dengan profile tinggi dalam bidang
perdagangan, perindustrian, perkhidmatan dan lain-lain sektor dalam Negara itu adalah tanda awal bahawa Melayu
mulai hilang di dunia; ada tapi tidak nampak ada. Lama mana proses akan berlaku
Allah saja yang maha mengtahui.
Realiti ke lima ialah bahawa segala dasar akan ditentukan oleh undi dan
suara ramai atau kehendak ramai. Pihak yang mempunyai suara terbanyak akan
menentukan kedudukan walaupun yang ditentukan itu tidak bersandar kepada logic.
Realiti ini juga akan memeranjatkan orang Melayu yang baru bangun dari tidur
dan yang beranggapan bahawa sebagai anak watan orang Melayu masih berhak dalam
banyak perkara walaupun perkara-perkara itu
mungkin sudah lama dikompromi.
Sifat negara berbilang kaum akan mencorakkan dasar dan program negara. Dalam
keadaan demikian orang Melayu tidak lagi boleh bersikap seperti Ahli Parlimen
dari Johor yang tidak rela berkompromi lagi dalam perkara-perkara yang
menyentuh kehidupan orang Melayu. Jika perkara yang hendak dipertahankan sebagai
bidang orang Melayu itu adalah perkara biasa dalam kehidupan masyarakat
berbilang kaum maka ahli Parlimen dari Johor yang beria-ia tidak mahu
berkompromi itu boleh dianggap sebagai bermimpi di siang hari. Rela atau tidak
oleh beliau dunia sekeliling beliau akan berubah.
Realiti ke enam ialah kesihatan
tubuh badan dan otak akan menentukan siapa dapat bertahan dalam situasi yang
bergantung kepada daya tahan, daya tahan
lasak, dan semua perkara yang bergantung kepada kesihatan. Kaum yang tidak
berada dalam keadaan sihat atau berpenyakit, atau kurang pemakanan akan tidak
cergas dalam kehidupan negara. Mereka tidak akan dapat berpartisipasi dalam
kegiatan sosio ekonomi dengan berkesan dan mungkin akan menjadi beban kepada
negara. Orang Melayu yang mahu menjaga maruah perlu berpartisipasi sepenuhnya
dalam kehidupan negara dalam serba bidang secara cergas dan berkesan. Orang
Melayu yang bervisi cerah perlu beri perhatian kepada kesihatan dan mencegah
kegiatan yang merosakkan kesihatan. Penagihan dadah sudah tentu melemahkan.
Sebagai contoh kecil tentang kesihatan otak, ramai pemimpin-pemimpin Melayu
yang menaungi bermacam persatuan pencak
silat tidak pernah mengarahkan supaya perbuatan memecah batu-bata dengan kepala
yang boleh mencacat otak dihentikan. Amalan memecah batu-bata dengan kepala
untuk menunjuk kekuatan mungkin mendedah otak kepada risiko cedera. Demikianlah
mutu pemimpin politik Melayu. Otak Melayu perlu dijaga baik-baik terutama di
kalangan muda mudi yang menjadi harapan bangsa.
Realiti ke tujuh ialah realiti
utama, iaitu kekayaan. Yang kaya
menguasai yang lemah. Yang kaya menjadi bertambah kaya dan mendominasi
kehidupan masyarakat, termasuk politik dan sosio ekonomi. Hari ini kaum Melayu
jauh ketinggalan disebabkan realiti ini. Kekayaan menentukan. Sebagai contoh, apabila Ketua
Menteri Pulau Pinang mengumumkan cara baru menjual tanah kerajaan melalui
tender, itu adalah satu prinsip yang baik dari segi CAT tetapi itu juga mungkin
menjadi mimpi ngeri kepada mereka yang bercakap tentang ketuanan Melayu. Tetapi
kenapa tidak ada pemimpin besar Melayu yang muncul berhujah dengan baik, jelas,
dan meyakinkan semua tentang implikasi sistem itu terhadap kaum Melayu dan
rakyat yang selama ini bergantung kepada kerajaan untuk dianugrahkan tanah
kepada mereka. Bagai mana peluang orang Melayu, syarikat Melayu memiliki tanah
Bandar di Pulau Pinang. Inilah contoh yang memerlukan pemimpin Melayu berdaya
tinggi dalam serba bidang termasuk berdaya fikir serta berdaya berhujah dengan
baik bagi merumus dasar dan program yang baik untuk Negara dan rakyat
jelata
Setelah lima puluh tahun merdeka orang Melayu perlu kepada kepimpinan yang
bijak dan dinamik untuk menjalin program memajukan kaum Melayu dalam program
memajukan Negara diatas asas yang terbuka sebagai tanggungjawab Negara dan
bukan berasas kepada apa yang terdaya dibuat oleh birokrat Melayu yang berminda
sempit.
Rakyat Melayu memang menunggu-nunggu dan mengharap-harap supaya terbukanya hati pemimpin-pemimpin Melayu
meletak sebelah politik kepartian untuk
duduk berbincang mengenai masa hadapan orang Melayu dan Bangsa Melayu
dalam suasana keluarga Melayu. Perkampungan pemimpin-pemimpin Melayu dari
berbagai parti dan pertubuhan yang berbeza ideoloji bukanlah dengan tujuan untuk bermusuh dengan
kaum-kaum lain tetapi adalah untuk mencari kefahaman sesama Melayu tentang
apakah yang penting bagi Bangsa Melayu hari ini. Bangsa Melayu tidak harus menjadi lemah kerana kepimpinan yang
masing-masing tidak mengutamakan keteguhan Bangsa Melayu dalam Negara berbilang
kaum yang pesat berubah. Perjumpaan kemuncak pemimpin-pemimpin tertinggi
parti-parti politik dan pertubuhan yang mempunyai ramai pengikut akan memberi
peluang untuk membincang perkara yang baik untuk orang
Melayu secara keluarga walaupun politik berbeza-beza tetap kekal. Bersetuju
untuk berbeza dan berbeza dalam bersatu adalah cara hidup yang tidak asing bagi
manusia dalam masyarakat yang maju. Orang Melayu pun boleh dimaju dan
diperteguhkan jika kepimpinan dalam pelbagai parti politik dan badan melayari
organisasi masing-masing secara bertanggungjawab terhadap keteguhan Bangsa
Melayu dengan berasaskan kepada kefahaman tentang apakah yang penting bagi
orang Melayu.
Rakyat Melayu mengharap supaya masalah Bangsa Melayu perlu disaring dengan betul dan sekata oleh pemimpin
tertinggi Melayu dengan cara mereka duduk membincang isu-isu penting sesama
mereka dalam suasana keluarga Melayu bebas dari politik kepartian dan terlindung dari publisiti negative.
Pemimpin-pemimpin besar Melayu yang berpengaruh besar perlu tidak diketepikan
supaya masalah Bangsa Melayu dapat difikir dari semua sudut. Orang Melayu hari
ini perlu kepada tempat merujuk. Kaum Melayu hari ini terdedah.
Apabila sudah ada kesediaan pemimpin-pemimpin Melayu berkampung hendaknya
biarlah peluang itu tidak dimusnahkan oleh sebab persediaan yang tidak rapi.
Pemimpin besar Melayu yang berpengaruh besar perlu dijemput bersama supaya
masalah Bangsa Melayu dapat difikir bersama bebas dari perbalahan politik
kepartian. Jadikanlah perjumpaan itu langkah pertama kepada proses
permuafakatan yang sebenar.
Adakah Bangsa Melayu mempunyai masalah hidup mati seperti yang dipancar
dalam masyarakat? Bagi menghadapi misi
mencari kata sepakat secara berkesan dalam perkara masalah yang dihadapi oleh
Bangsa Melayu semua pihak perlu menggugurkan buat sementara segala kepentingan
lain selain dari kepentingan Bangsa Melayu.
Soal masa hadapan Bangsa Melayu perlu diletak di hadapan. Masalah perlu
dinyatakan dengan jelas dan diakui bersama. Selagi masalah pokok tidak disimpul
sebulat suara dengan jelas tidak mungkin lagkah yang mujrab dapat dirumus bagi
meneguhkan kedudukan Bangsa Melayu. Apakah
masalah yang kritikal dan pokok yang jika tidak ditangani bersama akan
meniadakan atau mencairkan kedudukan
Bangsa Melayu sebagai peneraju pemerintahan Negara kita. Orang
Melayu tidak mahu menang sorak kampong tergadai berulang menimpa Bangsa Melayu di awal
milineum ini sedangkan Malyasia akan terus maju.
Saranan pertemuan penting
sedemikian boleh dengan mudah diketepikan sebagai satu ideal. Memang itu satu
idea yang mencabar yang hanya layak diterima oleh pemimpin yang sanggup
menerima cabaran besar. Dan jika ideal ini dikorbankan kerana pemimpin Melayu
lebih mementingkan kepartian atau takut menyahut cabaran beasr maka tahulah wahai
orang Melayu bahawa proses kehilangan Melayu di dunia akan berjalan.
Orang Melayu yang sudah celik
tahu bahawa dunia sentiasa berubah. Rupa bangsa pun banyak yang sudah berubah.
Budaya di negara kita sedang pesat berubah tetapi kemenerian berkenaan masih
leka dengan perkara lain tanpa nampak mengambil berat memandu kemunculan budaya
baru. Politik negara kita juga telah berubah dari segi kecenderungan rakyat
terhadap politik berbilang kaum. Bolehkah orang Melayu yang baru celik yang
mahu berperanan hadapi realiti hari ini dan realiti masa depan yang terdekat,
dan masa depan jangka panjang bahawa selain dari hak-hak Melayu yang terjamim
termaktub dalam Perlembagaan (yang belum sempat dipinda) segala 'tuntutan' bagi
menegak kepentingan Melayu, ketuanan Melayu atau kedaulatan Melayu dan
perkara-perkara seperti itu yang kebelakangan ini dibangkitkan secara emosi
akan hanya ditentukan oleh Mahkamah, atau bilangan undi atau suara terbanyak
rakyat, atau oleh ilmu dan keupayaan mempengaruhi pemikiran rakyat jelata
bukan-Melayu, atau oleh kepintaran orang Melayu berfikir dan keupayaan berdiri
dalam medan berbilang kaum untuk meyakinkan rakyat supaya menerima dan
menyokong apa yang dituntut itu.
No comments:
Post a Comment